بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادن و کودکان در شهریار

نظر بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادان و کودکان در شهریار درباره اهمیت شنوایی سنجی ؟

قبل از توضیح در خصوص نظر بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادان در شهریار ( دکتر مجید میرمسعودی ) درباره اهمیت شنوایی سنجی ؟ باید گفت که این روزها پیدا کردن بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادن شابد یکی از حساس ترین تصمیم پدر و مادرهایی است که نه تنها تصمیم دارند بلکه وظیفه و اجبار دارند که حتما تست شنوایی سنجی دقیق و علمی را از کودکان و بخصوص نوزادان خود انجام دهند.

اهمیت انجام به موقع  تست شنوایی سنجی از دیدگاه بهترین پزشک شنوایی سنجی کودکان و نوزادان در شهریار و ملارد ( دکتر مجید میرمسعودی )  ؟

سال هاست که در کشورمان انجام شنوایی سنجی کودک و نوزاد توسط بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادن در روزهای اولیه تولد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر کم شنوایی نوزاد تا قبل از 3 ماهگی وی تشخیص داده شود، قطعا روند توانبخشی و تجویز سمعک نیز با کیفیت بیشتری انجام خواهد گرفت.

علاوه بر روند تسریع درمان و توانبخشی، همۀ ما می دانیم که گفتار انسان در سالهای اولیه زندگی نشأت گرفته از شنیدن و تکرار صداهای اطراف است. در واقع اگر نوزاد در شنیدن صدای اطراف خود دچار مشکل باشد، در فهم و تکرار صداهای اطراف و یادگیری زبان گفتاری نیز ناتوان خواهد بود و طی این اتفاق علاوه بر کم شنوایی، به اختلال در زبان گفتاری نیز مبتلا خواهد شد. از این رو انجام شنوایی سنجی نوزاد و کودک در سالهای اولیه زندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عوامل کم شنوایی در کودکان و نوزادان از دیدگاه بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادن :

کم شنوایی در نوزادان و کودکان به دلایل مختلفی بوجود می آید. کم شنوایی در نوزادان و کودکان مادرزادی یا اکتسابی است .

علل کم شنوایی مادرزادی ؟ بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادن در ملارد

  • نارس بودن نوزاد.
  • بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU).
  • بالا بودن زردی و سطح بیلی نوزاد و نیاز به تعویض خون .
  • مصرف داروهایی که می تواند منجر به کاهش شنوایی شود،
  • سابقه کم شنوایی در خانواده .
  • بیماری و یا عوارض خاصی در هنگام تولد .
  • عفونت هایی مانند مننژیت یا ویروس سیتومگال .

خبر خوب این است که اگر شنوایی کودکان در زیر ۳ ماهگی

غربالگری شود , مشکلات شنوایی قابل حل است . شناسایی

افت شنوایی از طریق غربالگری شنوایی و  مداخله زودهنگام ,

از بسیاری از عواقب ناگوار و پیامدهای زیانبار کم شنوایی

جلوگیری میکند . بنابراین مهم است غربالگری شنوایی کودکانتان

رابه موقع , منظم و مستمر انجام دهید .

علل کم شنوایی اکتسابی ؟بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادن در ملارد

  • عفونت گوش میانی : افت شنوایی موقت در طول دوره
  • های اوتیت حاد دیده می شود.کودک مبتلا به OME مکرر یا
  • مزمن, در معرض خطر ابتلا به اختلال شنوایی است.
  • تماس با صداهای بسیار بلند بودن حتی به طور مختصر یکی
  • از دلایل کم شنوایی اکتسابی است .
  • تروما و ضربه به سر و یا مننژیت و برخی از عفونتهای ویروسی .

تست شنوایی سنجی توسط بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادان و کودکان بهتر است چه زمانی انجام شود؟

معمولا برنامۀ غربالگری شنوایی سنجی نوزادان در بدو تولد و قبل از ترخیص از بیمارستان انجام می‌گیرد. البته گاهأ نتایج این تست به دلیل وجود مایع جنینی در گوش نوزاد، خیلی قابل استناد نیست اما بهرحال باید آن را جدی گرفت و در برنامه های غربالگری بعدی که توسط ادیولوژیست انجام می شود، شرکت کرد چرا که تشخیص کم شنوایی قبل از 3 ماهگی نوزاد، هم در روند توانبخشی و درمان او بسیار موثر است

بنابراین و در صورت وجود کم شنوایی، امکان بروز مشکلات گفتاری کمتر خواهد بود. همچنین، یک غربالگری شنوایی سنجی کودک نیز در قبل از ورود به مدرسه انجام میشود بدین منظور که اگر کم شنوایی کودک در بدو تولد به اشتباه تشخیص داده نشده، این کودک با مشکلات شنوایی و گفتاری وارد مدرسه نشود بلکه در ابتدا به مشکلات شنوایی و گفتاری اش رسیدگی شود. انجام این تست برای همه کودکان ۶ ساله در دوران قبل از ورود به مدرسه اجباری می باشد.

شنوایی سنجی توسط بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادان و کودکان تا 3 سالگی :

برای کودکان تا 3 سال , بخاطر سنین خاص یادگیری و کسب مهارتهای زبانی و ارتباطی ,سنجش شنوایی منظم و هر ۶ ماه یکبار یک ضرورتاست و ارزیابی منظم شنوایی کودکان با وجود امکانات گسترده و صرف هزینه های ناچیز , یکی از روشهای پیشگیرانه ی در دسترس در سلامت کودکان در دنیای امروز , می باشد.

شنوایی سنجی کودکان بالای 4 سال توسط توسط بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادان و کودکان :

برای کودکان ۴ ساله و بالاتر، می توان از روش های غربالگری متداول استفاده کرد. از کودک خواسته می شود که دست راست یا چپ خود را هنگامی که یک صدایی در گوش مربوطه می شنود، بلند کنید. تست باید در محیط آرام با استفاده از گوشی انجام شود، زیرا نویز محیطی می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد تست تاثیر بگذارد. هر گوش باید در 500 ، 1000 ، 2000 و 4000 هرتز آزمایش شود.

سطوح آستانه شنوایی هوایی> 20 dB در هر یک از این فرکانسها , ممکن است علامت آسیب شنوایی باشد. شک به وجود کم شنوایی در نوزادان و کودکان باید با تکرار غربالگری ثابت شود. اگرتکرار آزمون، آستانه شنوایی را در هر یک از این فرکانس ها، بیشتر از ۲۰ دسی بل نشان دهد ،باید برای آزمون شنوایی کامل ارجاع داده شود.

با این حال اگر کودک یا نوزاد دارای اختلالات پاتولوژیک گوش میانی در معاینه فیزیکی باشد. کودکان با کم شنوائی یک طرفه یا خفیف نیز باید مورد ارزیابی قرارگیرند. مطالعات نشان می دهد که کودکان حداقل باکم شنوایی یکطرفه در معرض مشکلات ارتباطی, اجتماعی، عاطفی و افت تحصیلی هستند.

انجام ندادن تست شنوایی به موقع توسط بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادن و کودکان چه عواقبی ممکن است به دنبال داشته باشد؟

در هر نوع اختلال و بیماری، هر یک روزی که روند درمان و توانبخشی به عقب بیوفتد، ممکن است عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در مشکلات مربوط به سیستم شنوایی نیز همین طور است. هر یک روز که انجام غربالگری شنوایی و تجویز سمعک به تأخیر بیوفتد، مشکلات شنوایی و گفتاری تا حد بیشتری پیشرفت خواهند کرد و اگر کم شنوایی از نوع حسی عصبی باشد، عصب شنوایی روز به روز ضعیف تر خواهد شد.

به همین دلیل به والدین توصیه میشود تا انجام غربالگری های شنوایی حین تولد را جدی گرفته و درصورت اینکه ادیولوژیست برای کودک مراجعۀ بعدی توصیه کند، حتما در تاریخ معین شده نسبت به مراجعه کودک به کلینیک های شنوایی و مراکز بهداشت اقدام نمایند.

نظر بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادان در شهریار ( دکتر مجید میرمسعودی ) درباره نتیجه غربالگری شنوایی :

اگر کودک شما از غربالگری شنوایی گذر نکرد ، لزوما به معنی کم شنوائی نیست. از آنجایی که باقی مانده مایع در گوش می توانددر نتیجه آزمون تاثیر بگذارد ، اغلب برای تأیید تشخیص لازم است مجددا با فاصله یک تا دو هفته دیگر مجددا غربالگری انجام شود. بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادن و کودکان در شهریار

اگرچنان چه نتیجه تکرار تست نیز مانند مرحله اول , عدم گذر باشد , برای تشخیص جهت انجام آزمونهای تشخیص به مطب های خصوصی همانند مطب دکتر مجید میرمسعودی و مراکز تشخیص شنوایی ( کلینیکهای شنوایی شناسی ) ارجاع می شود . تا اینجا هنوز کم شنوایی تایید نمی شود . بلکه با انجام آزمایشات تکمیلی و تشخیص توسط ادیولوژیست است که صحت وجود کم شنوایی , تایید و یا تکذیب میشود . اگر چنانچه نتایج تستهای تکمیلی , وجود کم شنوایی را تایید کرد , مهم است برای مشاوره درمان اقدام شود .

مداخله را سریع و قبل از3 ماهگی باید شروع نمود و درمان در این هنگام و قبل از ۶ ماهگی بسیار موثراست . کودکانیکه در تغربالگری شنوایی نرمال بوده اند لازم است در دوره های مختلف , مورد ارزیابی شنوایی مجدد قرار گیرند. این تکرار شامل هر 6 ماه تا 3 سال اول تولد و هر سال یکبار از 4  الی 8 سالگی می باشد .

چه تستهایی برای سنجش شنوایی توسط بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادان و کودکان صورت میگیرد؟

از آنجایی که تست های سنجش شنوایی معمول، معمولا مبتنی بر پاسخ بیماران هستند نمیتوان آنها را برای نوزادان و کودکان انجام داد چرا که در پاسخگویی ناتوان هستند. برای نوزادان از دو تست OAE و ABR استفاده می شود که در آنها پاسخگویی به تست نیازمند آگاهی و توانایی نیست و آزمونها بصورت الکتروفیزیولوژیک هستند.

تست ABR (پاسخ های ساقه مغز شنوایی) توسط بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادان و کودکان

تست ABR شامل پاسخ های عصب شنوایی و ساقۀ مغز از طریق الکترود های قرار داده شده بر نواحی مختلف سر و گوش است.

در واقع در این تست 3 الکترود در نواحی مختلف سر و گوش و 1 هدفون در گوش قرار داده میشود، از طریق هدفون صداهای کلینیک مانند به گوش وارد میشود و پاسخ های مسیر عصبی و ساقه مغز نیز از طریق الکترود های نصب شده، بر روی دستگاه به شکل امواج مختلف نشان داده می شوند.

از تست ABR در غربالگری شنوایی نوزادان، پایش های حین عمل جراحی، بررسی مسیر عصبی گوش و ساقۀ مغز و نیز  بدست آوردن آستانه های شنوایی کودکان و نوزادان بطور دقیق استفاده می شود.

تست ABR ترجیحأ باید در محیط های عایق صوت و شرایط آرامش کامل کودک و نوزاد انجام گیرد. بهتر است این تست در هنگامی که کودک خواب است انجام شود و حتی در مواردی ادیولوژیست توصیه می کند که به کودک داروی خواب آور داده شود تا تست دچار مشکل نشود. بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادن و کودکان

تست OAE (گسیل های صوتی گوش) توسط بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادان و کودکان

تست OAE  تحریک سلول های مویی خارجی در پاسخ به صدایی است که از طریق پروبی که داخل گوش بیمار قرار گرفته بر روی مانیتور ظاهر میشود.

معمولا نوزادانی که بیش از 5 روز در بدو تولد در بخش مراقبت های ویژه بستری بوده اند و همچنین افراد دارای سابقه کم شنوایی ژنتیکی، افرادی که به مدت طولانی در معرض صداهای بلند هستند، کودکان مبتلا به زردی، کودکان مبتلا به مشکلات گفتاری و افراد مبتلا به عفونت های سر و گوش افرادی هستند که باید در فواصل منظم مورد ارزیابی از طریق تست OAE قرار گیرند. بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادن و کودکان

واکنشهای شنوایی نوزادان از دیدگاه بهترین پزشک شنوایی سنجی نوزادان و کودکان :

حتی اگر نوزاد شما از مرحله غربالگری شنوایی گذر کند , باید به علائم شنوایی نرمال در او توجه نمایید . بعضی از رفتارهای شنیداری کودک شما در سال اول عبارتند از : اکثر نوزادان تازه متولد شده در واکنش به صداهای بلند ناگهانی , می پرند.. در سه ماهگی، یک کودک معمولا صدای والدین را می شناسد. در 6 ماهگی معمولا کودک چشمان و یا سرش را به سمت صدا می چرخاند . در 12 ماهگی، یک کودک معمولا می تواند برخی از صداها را تقلید و چند کلمه را مانند “Mama” یا “”bye-bye تولید کند. همانطور که کودک شما رشد میکند و به یک کودک نوپا تبدیل میشود , علائم کم شنوایی نیز ممکن است در او دیده شود.

درصورت مشکوک شدن به کم شنوایی چه باید کرد؟

اگر نگران کم شنوایی در نوزادان و کودکان خود هستید به کلینیک شنوایی شناسی و یا به پزشک متخصص اطفال و یا گوش و حلق وبینی مراجعه نمایید. پزشک نیز باید فرض را بر وجود کم شنوایی بگذارد . و برای اطمینان از صحت سیستم شنوایی شما را به مرکز شنوایی شناسی معرفی نماید .

هنگام مراجعه به پزشک باید فرض بر وجود کم شنوایی گذاشته شود مگر اینکه با انجام ارزیابی شنوایی , خلاف آن ثابت شود. ارزیابی شنوایی در کم شنوایی در نوزادان و کودکاننگرانی والدین از کم شنوایی در نوزادان و کودکان , در معاینات بالینی پزشک ارزش پیشگیری کنندگی بیشتری دارد . والدین اغلب با بی توجهی کودک به صدا و یا نشنیدن صدای ضعیف به کم شنوایی کودک خود مشکوک میشوند . البته مشکوک شدن به کم شنوایی کودک هنگام بی توجهی او به صداهای محیطی درست هم است .

مطالعه نشان می دهد والدین ۱۲ ماه زودتر از پزشکان به کم شنوایی کودک خود پی می برند .هر گونه نگرانی والدین باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و ارزیابی کامل شنوایی باید انجام شود. یک معاینه فیزیکی کامل بخش مهمی از اقدامات قیل از ارزیابی کم شنوایی کودک است.یافته های مربوط به معاینه سر و گردن در ارتباط با کم شنوایی در نوزادان و کودکان در تشخیص اهمیت زیادی دارد . این یافته ها عبارتند از هتروکرومی عصب , ناهنجاری کانال گوش ,شکاف لب یا کام، عدم تقارن یا هیپوپلاستی ساختارهای صورت و میکروسفالیو و غیره… همچنین اختلالات گوش و حلق و بینی باید پزشک را به امکان وجود کم شنوایی در نوزادان و کودکان تشویق کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *