پایش رشد کودک

توجه به برنامه پایش رشد کودک چه اهمیتی دارد؟

پایش رشد کودک یعنی این که مواظب رشد بچه و در نهایت سلامتی او باشیم. وزن کردن منظم بچه ونوشتن وزن او در کارت مخصوص مواظبت با رسم منحنی رشد به شما یاری می کند که از کافی بودن تغذیه کودک مطمئن شوید. ما معمولا بچه های زیر ۵ سال را گروههای در معرض خطر می دانیم. برای مثال شما می بینید که واکسیناسیون بچه های زیر ۵ سال از اولویت بیشتری برخوردار است، زیرا کودک در این سنین خیلی آسیب پذیرتر است و امکان دارد به سرعت بیمار شده و از دست برود. حالا وقتی می گوییم رشد و رشد مطلوب، باید به این نکته توجه کنیم که اگر بچه ها در سن خاصی مواد غذایی مورد نیاز را دریافت نکنند دچار عوارض و مشکلاتی می شوند که در دوران بعدی هم نمی توان آن را جبران کرد.

پایش رشد کودک

به عبارتی دیگر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوران کودکی، رشد و تکامل است، به طوری که مهم ترین معیار در شناسایی سلامت کودک، بررسی رشد و تکامل اوست. رشد، افزایش اندازهٔ وزن و قد است و تکامل، افزایش توانایی‌ها و مهارت در انجام اعمال حرکتی و آشکار شدن اعمال ذهنی و حواس کودک است. رشد طبیعی حاصل تغذیهٔ طبیعی و مناسب است، به همین دلیل وضعیت تغذیهٔ کودک را بر مبنای رشد او می‌سنجند.

پایش رشد کودک عبارت است از وزن کردن دوره‌ای کودکان، رسم منحنی‌های رشد و انجام به موقع اقدامات لازم برای ارتقای وضعیت تغذیه‌ای و پیشگیری از سوءتغذیه. پایش رشد، نتایج بسیار خوبی در ارتقای سلامت کودک دارد. فعالیت‌های مرتبط با پایش رشد کودکان مانند اندازه‌گیری قد و وزن کودکان، ارزیابی وضعیت رشد کودک و آموزش نکات مهم تغذیه‌ای کودک به والدین است. با پایش رشد، کودکان دچار اختلال رشد و سوءتغذیه شناسایی و اقدامات لازم برای بهبود وضعیت رشد و تغذیهٔ آنها انجام می‌شود. با پایش رشد می‌توان کافی بودن و کیفیت غذای کودک را تعیین و کودکان نیازمند به مراقبت تغذیه‌ای را مشخص کرد.

پایش رشد کودک علاوه بر این که ابزار آموزشی برای مراقبان کودک است، در حقیقت ابزار بررسی وضعیت تغذیه‌ای و پیشگیری از افت رشد و در نهات سوءتغذیه، تأخیر رشد، کم‌وزنی، کوتاهی قد، اضافه وزن و چاقی کودک است و اقدامات مراقب کودک را برای ارتقای وضع تغذیه‌ای او ارزیابی می‌کند.

توجه به برنامه پایش رشد کودک ، چه اهمیتی دارد؟

وقتی بچه های سالمتری داشته باشیم، توانمندی آنان در مدرسه بهتر خواهد بود و با توانایی بیشتری به فراگیری می پردازند و به طور طبیعی کشور سالمتر و فعالتری در آینده خواهیم داشت. خوب است بدانیم در کشورهایی که دچار سوء تغذیه هستند، افراد نمی توانند مهارتهای پیچیده را یاد بگیرند. یعنی به خاطر همان مشکل سوء تغذیه در دوران کودکی و آثار آن بر روی سلولهای مغزی، فراگیری آنها دچار اختلال می شود.

بنابراین در دوران پایش رشد کودک وقتی فراگیری دچار اختلال شد، این بچه ها نمی توانند در آینده شهروندان مفیدی برای کشورشان باشند. شاید بتوان گفت یکی از عللی که کشورهای جهان سوم وابسته اند و خودشان توانایی ساخت تکنولوژی را ندارند، به خاطر وجود مشکل سوء تغذیه در دوران کودکی زندگی آنان است. سوء تغذیه در دوران رشد کودکان، با دوران سازندگی آن کشور رابطه دارد.

توصیه‌های در حوره پایش رشد کودک و تغذیه‌ای برای بهبود رشد کودکانی با کندی رشد

در مرحله پایش رشد کودک افزایش وزن ناکافی کودک یا به عبارتی سرعت نامناسب وزن‌گیری کودک نشان‌دهندهٔ کندی رشد کودک است. این وضعیت می‌تواند به تدریج کودک را در معرض خطر اختلال رشد یا حتی سوء‌تغذیه قرار دهد. چند توصیهٔ تغذیه‌ای برای بهبود وضع تغذیه در کودکان دچار کندی رشد به شکل زیر است:

  • افزایش دفعات و مدت زمان شیردهی در کودکان شیرخوار
  • دادن غذاهای کمکی مناسب با سن کودک از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت پس از تغذیه با شیر مادر
  • مقوی و مغذی کردن غذای کودک
  • اهمیت استفاده از غذاهای کم‌حجم و پرانرژی با استفاده از اصول مقوی کردن غذای کودک
  • اضافه کردن کره، روغن مایع، زردهٔ تخم‌مرغ و گوشت به غذای این کودکان
  • استفاده از میان‌وعده‌ها مثل پورهٔ سیب‌زمینی، فرنی آرد برنج، کیک سالم خانگی و نان و پنیر
  • حمایت دیگر اعضای خانواده مخصوصاً پدر و مشارکتشان در تغذیهٔ کودک

توصیه‌های در حوره پایش رشد کودک برای بهبود تغذیه در کودکان کم‌اشتها

به هنگام پایش رشد کودکان توصیه‌های زیر برای کودکان کم‌اشتها توجه کنید:

  • در زمان دادن غذا به کودک صبور باشید.
  • هنگام غذا دادن به کودک با او صحبت و به خوردن غذا تشویقش کنید.
  • زمان خوردن غذا را با ابراز محبت برای کودک لذت‌بخش کنید.
  • در زمانی که کودک با علاقه غذا می‌خورد او را تعریف و تمجید کنید.
  • غذای کودک را با تغییر در ترکیب غذاها، مزه، بافت، نحوهٔ پخت، تزئین غذاها به شکل حیوانات، گل، عروسک و استفاده از بشقاب‌های نگارنگ متنوع کنید.
  • در صورت امتناع کودک از یک غذا می‌توانید کمی طعم آن را با یک چاشنی مورد علاقهٔ کودک تغییر بدهید یا آن غذا را در فرصتی دیگر امتحان کنید.
  • سفرهٔ غذای کودک را در محیطی تمیز، آرام، دوستانه، راحت، مطمئن و همراه با دیگران قرار دهید.
  • انتظار نداشته باشید کودک خیلی تمیز و مرتب مطابق با خواستهٔ شما غذا بخورد.
  • هنگام غذا دادن استفاده از موسیقی‌های کودکانه می‌تواند در بهبود اشتهایش مؤثر باشد.
  • داروهای مصرفی کودکتان را هرگز با شیر یا غذایش مخلوط نکنید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *